dijous, 8 d’octubre del 2009

TIC - Viquipèdia

Desde l'assignatura de TIC ens han manat fer una intervenció en grup a la pàgina web Viquipèdia. El meu grup estava format per l'Ariadna Soriano, la Beatriz González, la Laura Morales, la Letícia Ribas, la Cora Nicolás i jo.
La nostre intervenció ha estat ampliar el contingut que hi havia a la Viquipèdia sobre la maravellosa il·lustradora de contes infantils Mercè Llimona. Hem cercat informació i mostres fotogràfiques de la seva obra i les hem afegit seguidament a la web. El treball ha estat col·laboratiu i hem gaudit força realitzant-lo. Aquí hi ha l'enllaç que ens hi porta:

dimecres, 7 d’octubre del 2009

Treball sobre la blogosfera. TIC

La realització del treball sobre una blogosfera de l´assignatura TIC, l´he el·laborat junt amb cinc companyes de classe. Hem creat un blog que tracta el tema de la Nutrició Infantil, i entre nosaltres hem fet diverses aportacions i hem creat una blogosfera. Aquest és el bloc.

dissabte, 3 d’octubre del 2009

Apunts de TIC

Què és un bloc? ---> és un espai web, un mitjà de comunicació per a expressar idees, pensaments, noticies,... etc. Com que tot el que vols expressar ho pots publicar, dones a conéixer els teus interesos a qui ho vulgui llegir. Tot allò que penjem ho fem mitjançant les entrades.
Els blocs són el mateix per a tothom, no tenen més pes o importància uns que altres perquè tothom en pot tenir un.
En els blocs s´hi deixen escrits comentaris, de tal manera que pots opinar, comentar, jutjar, ampliar la informació... Així et comuniques amb l´autor del bloc que has comentat.
La Blogosfera és una comunitat de blocs.
El blog Roll són els enllaços a altres blocs que comparteixen els mateixos interessos que el teu.
---------------------------------------------------
A part del navegador conegut per la majoria de nosaltres, l'Internet Explorer, també disposem del Firefox. Mentre que en el cas del primer estaríem parlant de software propietari (de pagament), el Firefox és un software lliure creat per comunitats d'usuaris.

FIREFOX

Com a eines molt útils d'aquest navegador tindríem:
-Diccionaris (eines -> complements -> Diccionari català)
-RSS (eines -> complements -> Canals, notícies i blogs)
-FoxTab (eines -> complements -> FoxTab; serveix per veure totes les pestanyes que tenim obertes en una mateixa pantalla)
GOOGLE
És un cercador que indexa tot el que troba dins el World Wide Web. Google de per sí no emmagatzema pàgines web sinó que ens redirecciona a pàgines web que contenen els paràmetres que busco.

Alguns consells útils per aprofitar al màxim les opcions d'aquest cercador són:

-Triar bé l'idioma -> Potser de vegades trobarem més informació en anglès que en català o en castellà.
-Afegir paraules que complementin la nostra cerca.
-Utilitzar les cometes ("....") si m'interessa que el cercador em busqui aquell conjunt de paraules de forma literal.
-Fer servir l'apartat d'Opcions per afinar la cerca. Exm: seleccionar el tamany, el tipus o el color en el cas que estigui buscant imatges.
-Utilitzar l'apartat de Cerca avançada per posar més restriccions a la meva cerca i guanyar temps.
-Fer ús del traductor de Google, que no només serveix per traduir un fragment de text sinó que a més ens permet traduir webs senceres (Eines -> selecciono el català, p.e. -> l'arrossego fins a la barra de l'explorador del Firefox). A partir d'aquest moment, només haig de clicar en aquesta opció per traduir la pàgina que estigui visitant en aquell moment al català.

Cas pràctic: Per on començaríem a buscar revistes educatives?
Algunes possibilitats serien XTEC, gencat, la web del Ministeri d'Educació o la web de la biblioteca de Blanquerna.
Alguns dels avantatges de buscar aquesta informació a la web de la biblioteca de Blanquerna en comptes de buscar-la directament al Google són que algú ha filtrat prèviament la informació i que en el cas que volguéssim consultar la revista original probablement la trobem a la biblioteca. És a dir, que estaríem trobant informació de qualitat, que es tracta d'un criteri de selecció molt important juntament amb la fiabilitat i l'adequació.

Un tema bàsic quan es busquen continguts al World Wide Web és el tema dels DRETS D'AUTOR. Si cerquem, p.e., imatges al Google, és probable que aquestes tinguin drets d'autor. No obstant, la sensació d'"estar robant" és menor quan la informació es troba en format digital perquè:
És un delicte que solem fer en la intimitat.
La informació és més fàcil de copiar (de fet, no existeix diferència entre còpia i original).
Hi ha diverses opcions per tal de respectar l'autoria dels continguts:
a) Citar l'autor.
b) Cercar la informació en una web especialitzada o en una web sobre fotografia (p.e.) i pagar per obtenir aquesta informació.
c) Si el text que es vol citar és curt, fer-ho entre cometes ("...") o treballar-ne la informació si és extens.
d) Enganxar directament el link a través d'un hipervincle (ja sigui hipertext o hipermèdia).

Exm: Una possible font d'imatges que a més permet pujar directament l'enllaç i que identifica perfectament l'autor dels continguts és Flickr (portal per compartir fotografies).
Si, a més, la fotografia l'hem feta nosaltres, també ens estalviem possibles problemes de fiabilitat. Sinó, una bona opció seria extreure-la de fonts fiables.

Una altra eina molt útil dels cercadors són els apartats d'Historial i Preferits. L'Historial emmagatzema les darrers pàgines que hem visitat; l'apartat de Preferits les que nosaltres hem volgut guardar. El problema és que tota aquesta informació queda registrada a l'ordinador que estem fent servir en aquell moment. Si volem tenir aquesta informació sempre disponible tenim diverses solucions:
-Afegir-les a l'iGoogle.
-Desar-les al nostre bloc personal.
-Utilitzar els anomenats marcadors socials (webs que serveixen per emmagatzemar, valorar i compartir les webs que anem visitant). Això ens permet conèixer "de què es parla" actualment al World Wide Web.

*Extret del bloc de Elisa Capellades

Comentaris sobre les sessions de Seminari

Dia 30-09-2009

Avui a Seminari hem estat parlant sobre l´article "Adiós vernao, hola soledad" que vam estar llegint els alumnes a casa. Les conclusions que n´hem tret són que hi ha una preocupant manca de relació entre pares i fills, i això comporta que el nen es trobi sol, perdut, trist.
Per altre banda, el tema de les activitats extraescolars és delicat, ja que els pares haurien d´implicar-se amb el fill i seguir les seves activitats, i n´hi ha molts que això no ho fan. Les activitats extraescolars no s´han de forçar sinó que s´han de negociar. Els nens necessiten sentir la il·lusió, l´efecte, l´interés i el seguiment dels pares. Si no els deixen triar, no aprenen a prendre decisions i queden lligats de mans i peus.
Per últim hem comentat un efecte possitiu que té la crisi econòmica actual. És el fet que molts nens passin més hores a casa, o bé hagin passat les vacances amb els pares. Per no gastar més del compte les families redueixen costos i el nen rep més atenció a casa perquè els pares són amb ell.

A la sessió d´avui hem explicat bones i males experiencies que hem viscut amb alguns professors de la infància. Ha estat un debat positiu ja que no només hem recordat aspectes que teniem guardats a la memòria, sinó que, a més a més, gràcies a totes les experiencies escoltades poden prendre nota del que no hem de fer per a ser uns mals professors.